Het belang van een “juiste” zuivere lucht kalibratie!

In ons vorig blog hadden we het over detectie van blauwzuur of HCN. Heb je dit artikel gemist? Lees het dan nu! Klik hier.

In het artikel van deze week,  één van de meest gemaakte fouten bij het gebruik van gasdetectie toestellen. En soms zelfs met dodelijke afloop. Doe jij een “juiste” zuivere lucht kalibratie bij opstart van jouw toestel?

 

Auto zero of niet?!

Sommige gasdetectie toestellen doen een automatische zuivere lucht kalibratie bij opstart. Dan verschijnt heel kort de melding “Auto zero”. De zuurstofsensor zet zich op 20,9 vol% O2. De andere sensoren worden op “nul” gezet. Zo gaat de LEL, CO- en H2S-sensor naar  0.

Bij een “auto zero” of automatische nulstelling kan je NIET bevestigen (of annuleren). Het gasdetectie toestel gaat ervan uit dat jij het altijd aanzet in zuivere lucht. Doe je dit niet (of weet je dit niet) dan maak je een fout. Gasdetectie toestellen zijn “domme toestellen” en gaan ervan uit dat de gebruiker weet wat hij/zij doet. 

Stelt jouw gasdetectie toestel bij opstart de vraag: “Zuivere lucht kalibratie?” dan kan jij bevestigen of annuleren. Zet het toestel altijd op in zuivere lucht. Ben je niet zeker, annuleer en doe GEEN zuivere lucht kalibratie. 

Weet je niet hoe jouw gasdetectie toestel ingesteld staat? Vraag dit zeker na voor je het toestel opnieuw gebruikt!

Lees hier nog 20 tips over gasdetectie!

Altijd opzetten in zuivere lucht!

We leren in onze trainingen om een gasdetectie meting uit te voeren terwijl je het display ziet. Op die manier kan je sensoren “zien” veranderen.

Als je het toestel aan een koord laat zakken zie je het display of daling/stijging van sensoren niet.

Bij het uitvoeren van een zuivere lucht kalibratie is het “zien van het display” iets om over na te denken. Als je te dicht bij het display uitademt kan je een foute zuivere lucht kalibratie uitvoeren. Je ademt namelijk ca 17-18 vol% zuurstof uit. Omdat het toestel denkt dat jij tijdens een zuivere lucht kalibratie, 20,9 vol% zuurstof geeft hou je het beter ver genoeg van de ademzone verwijderd. Adem je op dat moment uit in de sensoren dan maak je een fout, met alle gevolgen van dien. Het toestel zet zijn zuurstofsensor op 20,9 vol% O2 terwijl jij het ca 17-18 vol% O2 geeft. Alle volgende metingen zijn dus fout!

Zit je met een aantal mensen in een kleine ruimte, hou er dan rekening mee dat het zuurstofpercentage daar na een tijd gedaald kan zijn. Mogelijk is er geen 20,9% O2 meer aanwezig. Zet je het gasdetectie toestel daar op (en voer je een zuivere lucht kalibratie uit) voer je ook dan een foute nulstelling uit. Is er in de ruimte nog maar 20% O2 aanwezig dan zeg je bij een zuivere lucht kalibratie dat dit 20,9% O2.

Zet een gasdetectie toestel dus zeker op in zuivere lucht!

De meest gemaakte foute in gasdetectie? Lees ze hier!

 

Een ongeval tijdens een zuivere lucht kalibratie

Wist je dat een foute zuivere lucht kalibratie tot een dodelijk ongeval kan leiden? Vorig jaar daalde een contractor af met een persoonlijk beschermingstoestel. Hij vergat het toestel op te zetten buiten de besloten ruimte. Pas tijdens het afdalen werd het toestel opgezet. Op dit moment werden de sensoren automatisch op nul gezet.

In de ruimte was echter onvoldoende zuurstof aanwezig. De zuurstofsensor nam de concentratie van de besloten ruimte (met te weinig zuurstof) als 20,9% O2 aan. Alle andere sensoren werden automatisch op 0 gezet. Met alle gevolgen van dien…

Voor je een (besloten) ruimte betreedt moet altijd een meting uitgevoerd worden met een gepompt toestel! Op die manier ben je zeker dat er voldoende zuurstof aanwezig is, vóór je betreedt!

 

Een tip voor de zuurstofsensor!

Twijfel je of de zuurstofsensor werkt? Adem dan even uit in het toestel vóór je start. De zuurstofsensor MOET dalen. Blijft de sensor op 20,9% O2 staan? Dan is er iets mis en verwittig je beter een technieker. Waarschijnlijk is de zuurstofsensor defect.

Blijft de O2 sensor op 0 staan (of fluctueert hij) bij opstart dan is de sensor hoogstwaarschijnlijk defect en werk je beter NIET met het toestel.

Schrijf een reactie

Uw emailadres zal niet mee gepubliceerd worden.

Gasdetectie van A tot SAFE®

3 hoofdstukken van het boek nu GRATIS in jouw mailbox!