De gevaren van waterstof

In ons vorig blog hadden we het over hoe een LEL-sensor reageert op verschillende brandbare gassen. Aardgas, waterstof of LPG? De LEL-sensor geeft telkens een andere %LEL waarde. Heb je deze gemist? Lees het dan nu! Klik hier.
In het blog van deze week hebben we het over de gevaren van waterstof. Je leest er tegenwoordig alles over maar hebben we wel de juiste toestellen beschikbaar om waterstof te detecteren? 

 

De gevaren van waterstof

Waterstof ruik je niet. Het is een kleurloos en reukloos gas. Soms worden er geurstoffen toegevoegd. Omdat het lichter is dan lucht stijgt het in een “open” omgeving.

De meeste brandstoffen zijn zwaarder dan lucht. Waardoor ze bij een ideale mengverhouding met zuurstof verbranden en/of exploderen op de grond.

Waterstof is lichter dan lucht en stijgt waardoor een explosie of verbranding veel hoger gebeurt.

 

Waterstof? Brandbaar! 

Waterstof is geen toxisch gas, in tegenstelling tot waterstofsulfide of koolmonoxide. Het is een gas dat gedetecteerd wordt in %LEL. Toxische gassen detecteer je met een sensor op ppm (parts per million) niveau. Maar voor waterstof heb je dat niet perse nodig. Een uitlezing in %LEL is relevanter.

In een gesloten (of besloten) ruimte kan waterstof bij opstapeling, de zuurstof verdringen. Op deze manier kan het verstikking veroorzaken. Bij een te hoge concentratie zie je een zuurstofsensor dalen of zelfs in alarm gaan.

Waterstof is dus brandbaar. Een LEL-sensor is een must. Maar wat doe je als de zuurstof verdrongen werd en de zuurstofconcentratie extreem daalt onder de 14 vol% zuurstof? Wist je dat een Katalytische LEL-sensor zuurstof nodig heeft voor een goede verbranding en werking?

In inerte atmosfeer kan de katalytische LEL-sensor dus niet gebruikt worden. 

Een infrarood LEL-sensor is blind voor waterstof dus ook deze sensor kan niet gebruikt worden voor detectie van waterstof.

Een katalytische LEL-sensor kan dus alleen gebruikt worden voor detectie van waterstof in een normale zuurstofatmosfeer.

 

Waar kom je waterstof tegen?

Waterstof wordt voornamelijk gebruikt als grondstof voor de industrie. Het komt vooral voor in de (petro) chemie. Maar ook vinden we het bij onze klanten in de staalindustrie en de voeding. 

We horen vaak dat auto´s op waterstof de toekomst zijn. Of dat daadwerkelijk zo zal zijn, zal de toekomst moeten uitwijzen.

Hoe we het ook draaien of keren, waterstof detectie wordt belangrijker.

 

Hoe detecteren we het?

Je kon daarnet al lezen dat de LEL-sensor niet altijd de ideale oplossing was. Wil je op safe spelen dan nemen wij een elektrochemische waterstof-sensor met een uitlezing tot 4 vol% of 40.000 ppm.

Wist je dat de LEL-waarde (Lower Explosion Limit) van waterstof 4 vol% is? Dit komt overeen met 100% LEL. Om deze reden neem je een elektrochemische sensor met zo´n hoog mogelijk meetbereik. Een EC-sensor tot 40.000 ppm heeft onze voorkeur boven een sensor tot maar 1000 ppm.

Deze laatste (low range) zal namelijk veel sneller vergiftigen en defect gaan bij een iets te hoge concentratie waterstof. Wist je dat 10% LEL al overeenkomt met 4000 ppm waterstof?

Op 10% LEL ga je de low range waterstof sensor tot 1000 ppm dus binnen de kortste keren vergiftigen.

Wil je meer lezen over waterstof en hoe dit gas te detecteren? Dan vind je in dit artikel nog meer informatie.

Schrijf een reactie

Uw emailadres zal niet mee gepubliceerd worden.

Gasdetectie van A tot SAFE®

3 hoofdstukken van het boek nu GRATIS in jouw mailbox!