Waarom bumpen van levensbelang is….

In het artikel van vorige week las je wat er allemaal kan misgaan met een Katalytische LEL-sensor. Heb je dit artikel gemist? Klik dan hier!

Vandaag geven we jou dé oplossing om er zelf achter te komen of jouw sensor werkt.

 

Ik ben niet verantwoordelijk!

De meeste van onze klanten laten hun gasdetectietoestellen om de zes maanden kalibreren. Kalibreren is het juist afstellen van sensoren. Je krijgt een certificaat van de technieker.

Wat niet iedereen weet is dat een certificaat geen zekerheid geeft dat een toestel zes maanden perfect blijft werken. De technieker heeft jouw toestel juist afgesteld en nu, op dit moment, werkt het. Maar van zodra hij buiten loopt is hij niet meer verantwoordelijk voor wat er gebeurt! Een toestel kan vallen waardoor de sensor los komt van de printplaat en een sensor kan beginnen afwijken.

Op een bepaald moment stelden we bij een klant vast dat alle LEL-sensoren binnen de zes maanden enorme afwijkingen vertoonden. Bij het aanbieden van 50% LEL gaven ze een uitlezing van 20% LEL. Wij laten een 10% afwijking toe. De sensor moest dus tussen de 45 en 55% LEL uitlezen. Na onderzoek bleek dat de toestellen aan de spiegel van de auto werden gehangen. De impact van het toestel tegen de auto tijdens het rijden zorgde voor de afwijking. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je een persoonlijk beschermingstoestel best NOOIT aan de spiegel hangt! Defecte displays waren een logisch gevolg…

Naast een LEL-sensor heb je nog tal van andere sensoren: zuurstof, CO, H2S, PID, … Wil je weten wat je zelf kan doen om erachter te komen of jouw sensoren werken lees dan zeker verder!

 

Bumpen aan de uitlaat van een auto is met een leven spelen!

Hoe kan je een CO-sensor heel eenvoudig checken, moeten ze gedacht hebben toen ze hem aan de uitlaat van een auto hingen. Dat er Koolstofmonoxide (CO) uit een uitlaat komt weet iedereen maar dat je de sensor daarmee vergiftigd is niet altijd geweten. Als de sensor defect is krijg je 0 ppm (parts per million) als uitlezing terwijl er wel CO aanwezig is… Best niet checken op deze manier dus!

 

Lekken opsporen aan een leiding

Toen enkele contractoren op een raffinaderij op zoek gingen naar een waterstofsulfide (H2S) lek zagen we hen met hun persoonlijke H2S meter de leiding afstappen. De H2S-sensor heeft meestal  een meetbereik tot 100 of 200 ppm. Een H2S-lek van enkele honderden ppm gaat jouw sensor in no time vergiftigen.

Maar wat moet je dan wel doen? Heel eenvoudig! Neem een fles kalibratiegas met gekende concentraties om jouw sensoren te checken. Heb je de vier standaard sensoren: O2, LEL, CO en H2S? Dan neem je een fles met bijvoorbeeld 18% O2, 50% LEL (2,2Vol% Methaan), 50 ppm CO en 10 ppm H2S. Als je het gas op jouw toestel zet dan moeten de sensoren die waarden aangeven. Reageert er een sensor NIET? Dan weet je dat je niet langer met het toestel mag meten. Is er een afwijking dan kan je beslissen om het toestel opnieuw te laten kalibreren.

Als we het concept  van bumpen laten zien tijdens onze trainingen horen we deelnemers vaak zeggen dat ze er geen tijd voor hebben. Gasdetectie is niet hun core business. Weet wel dat dit de enige manier is om er zeker van te zijn dat jouw sensoren werken.

Bumpen duurt 30 seconden… Niet bumpen en het veld ingaan met een defecte sensor waar gas aanwezig is spaart jouw 30 seconden uit… Maar hey, wat is een verder leven jouw waard…?

Reacties

  1. Ali Aboudarr schreef:

    Ik raad onze mensen aan om bij elke vrijgave meting hun toestel te bumpen en dit te registreren. Want bij de leverancier zeggen ze alleen dat ze dit aanraden maar niet verplichten.

  2. Ine schreef:

    Hoi Ali, klopt helemaal! Nergens staat vermeld dat er een verplichting is om toestellen te bumpen vóór gebruik. Maar ook wij zien tijdens trainingen of na verkoop van toestellen dat er enkel een zesmaandelijkse kalibratie gebeurt. Maar je hebt sensoren die gewoon enorm kunnen afwijken door tal van vergiftigingen. Een LEL sensor die bijvoorbeeld 30% LEL uitleest terwijl er 50% LEL in de kalibratiefles zit. Of nog erger… een sensor die totaal niet meer reageert!

  3. reynders rik schreef:

    Top Ine!
    Dat wordt heel vaak over het hoofd gezien en zoals de meeste zeggen: “Wij hebben weinig tijd om te bumpen!”
    Het is in hun voordeel dat ze moeten bumpen. Een mensenleven is veel meer waard dan 30 seconden.
    grtj

  4. Ton Andriessen schreef:

    De Europese Norm (EN-60079-29-2) geeft aan een functioneringstest (bumptest/gastest) uit te voeren vóór elk gebruik! Ik denk dat voldoende basis geeft om een bumptest te rechtvaardigen

  5. Yves Wilms schreef:

    Nagel op de kop, en mooi verwoord met voorbeelden uit de praktijk!
    Een ademluchttoestel wordt ook gecheckt voor elk gebruik.

Schrijf een reactie

Uw emailadres zal niet mee gepubliceerd worden.

Gasdetectie van A tot SAFE®

3 hoofdstukken van het boek nu GRATIS in jouw mailbox!