In ons vorig blog hadden we het over detectie van waterstof met een elektrochemische sensor. Heb je deze gemist? Lees het dan nu! Klik hier.
In het blog van deze week hebben we het over bumpen. En het verschil tussen een korte en een lange bumptest.
Waarom bumpen we gasdetectie toestellen?
Tijdens het onderhoud van gasdetectie toestellen en het kalibreren van toestellen reageren niet alle sensoren even snel of even goed.
Tijdens de halfjaarlijkse kalibratie waarbij we gasdetectie toestellen justeren (= terug juist afstellen) merken we regelmatig dat sensoren te hard afwijken. Of nog erger, soms helemaal niet meer reageren.
Onze bezorgdheid is, en dan vooral bij klanten die NIET bumpen, hoe lang de sensor al niet meer werkt? Is dat sinds gisteren of is de sensor defect gegaan een week na de vorige kalibratie?
Je wil niet met een gasdetectie toestel het veld in als de LEL-sensor niet meer reageert. Want brandbare gassen (of explosiegevaar), worden dan niet meer gedetecteerd. Test daarom altijd met 50% LEL methaan uit een kalibratiefles.
Wat is bumpen?
Bumpen van sensor is aan de hand van een manuele of automatische test, checken of sensoren werken. Bij het manueel bumpen voeg je kalibratiegas toe vanuit een kalibratiefles naar het gasdetectie toestel met behulp van een manuele bumpkap.
Automatisch bumpstation
Wijkt de bumptest te veel af, dan kan je het station zo programmeren dat het station zelf een kalibratie doet voor jou.
Eventuele afwijkingen worden door het station weggewerkt en sensoren worden terug juist afgesteld.
Wat is een korte en een lange bumptest?
Bij een korte bumptest wordt er gedurende een korte periode gas aangeboden aan het toestel. Er is een laag gasverbruik. Sensoren moeten enkel in alarm gaan. Als sensoren het eerste of het laag alarm bereiken, is de korte bumptest geslaagd.
Is een standaard gasdetectietoestel uitgerust met O2, CO, H2S en LEL-sensor en zijn de lage alarmen respectievelijk: 18vol% O2, 20 ppm CO, 4 ppm H2S en 10% LEL. Dan is de bumptest geslaagd van zodra het gas deze waarden bereikt. Het toestel gaat in alarm en de korte bumptest is geslaagd.
Wil je de echte afwijking van sensoren vaststellen? Dan doe je beter een lange bumptest. Je houdt rekening met de T90 of responstijden van de verschillende sensoren. Wil je een NH3- sensor (ammoniak) “lang” bumptesten dan moet je weten dat de T90 (= tijd dat de sensor nodig heeft om 90% van zijn werkelijke eindwaarde te bereiken) langer is dan die van een PID-sensor met een T90 van ca. 15 seconden. Dus er is meer gasverbruik bij lang bumpen van een ammoniak sensor in vergelijking met een PID-sensor. Een lange bumptest verbruikt dus meer gas.
Een NH3-sensor bump je ca. 60 tot wel 120 seconden om de juiste afwijking vast te stellen. Bij een lange bumptest laat je zelf een bepaalde afwijking toe. Wil je dat sensoren max 20% afwijken van de concentratie gas in de fles, dan moet er bij bumpen met 50 ppm NH3 een uitlezing worden waargenomen tussen de 40 en 60 ppm. Komt de NH3-sensor na 2 minuten naar amper 20 ppm, dan moet de sensor terug gekalibreerd worden.
De standaard sensoren zoals O2, CO, H2S en de katalytische LEL-sensor hebben een responstijd of T90 van ca. 30 seconden. Bij het lang bumpen met het bovenstaand gas en een gekozen afwijking van 30% wil je volgende uitlezing krijgen op jouw gasdetectie toestel. Let wel: de toegelaten afwijking kies je zelf.
Na een kalibratie laten we bij bumpen een afwijking toe van 10%.
In het algemeen zien we dat stations zijn ingesteld op afwijkingen rond de 20% (met uitzondering van de O2-sensor: 5%).
Sensor |
Concentratie bumpgas |
Toegelaten waarde bij 30% afwijking |
LEL |
50 %LEL |
35-65 %LEL |
CO |
50 ppm |
35-65 ppm |
H2S |
10 ppm |
7-13 ppm |
*Fictief voorbeeld – de afwijkingen uit het voorbeeld zijn GEEN standaard advies! Voor advies, neem je contact op.
Heb nu het besluit genomen: Ik bestel u boek
De taal waarmee u dit boek schrijft is heel prettig .
Heel herkenbaar en duidelijk.
Volgende week herhaling praktijk gasmeten.
Duimen maar
Winnen van jullie bootcamp.
Ik hoop het zo
Ik hoor het graag
Groetjes
LINDA DEN Dikkenboer