3 dingen die we zagen tijdens onze service deze maand (en wat jij ervan kan leren)

In ons vorig blog kon je meer lezen over de 10 meest gestelde vragen tijdens onze trainingen over gasdetectie toestellen. Heb je deze gemist? Lees het dan nu! Misschien zit er wel eentje tussen dat je nog niet weet.

Tijdens onze servicebeurten krijgen we wekelijks veel draagbare gasdetectietoestellen in handen. De ene al meer beschadigd dan de andere. Hoewel elk toestel zijn eigen gebruiksgeschiedenis heeft, zien we vaak dezelfde problemen terugkeren. Soms klein en onschuldig, soms met gevaar voor de veiligheid van de gebruiker.

In dit artikel zetten we drie zaken op een rijtje waar we de afgelopen maand tegen aan liepen. Geen klaagzang, wel een handige reality check. Als jij weet wat er mis kan gaan, kan je het zelf voorkomen.

 

1. Vervuilde filters: een klein probleem met grote gevolgen

Tijdens onze servicebeurten zien we het regelmatig: toestellen die binnenkomen met ernstig vervuilde filters. Hoewel een vuile filter misschien onschuldig lijkt, kan het op termijn grote gevolgen hebben voor de werking en levensduur van het toestel. Een vervuilde filter kan ervoor zorgen dat vuil en vocht hun weg vinden naar de interne componenten, waaronder de sensoren. Die raken hierdoor beschadigd of geven foutieve metingen, wat de veiligheid en betrouwbaarheid van het toestel in gevaar brengt.

Onze gouden regel?
Vervang een filter zodra je zichtbare vervuiling opmerkt. Kan je de filter zelf niet vervangen – bijvoorbeeld bij toestellen met een interne filter zoals de Microclip X3 – dan raden we aan om een externe filter kit te plaatsen. Zo blijft de interne filter zuiver en blijven sensoren optimaal beschermd.

 

2. Gecorrodeerde zuurstofsensoren: een bedreiging die je niet ziet

Een ander probleem dat we regelmatig tegenkomen tijdens onze onderhoudsrondes zijn gecorrodeerde of uitgelopen zuurstofsensoren (O₂-sensoren). Veel van deze sensoren hebben een levensduur van ongeveer twee jaar. Toch krijgen we vaak de vraag: “Is vervanging echt nodig? De sensor geeft toch gewoon 20,9 vol% aan?” Ons antwoord is volmondig ja. Deze O₂-sensoren werken doorgaans volgens hetzelfde principe als een batterij en batterijen kunnen corroderen. Bij zuurstofsensoren zie je dat niet altijd. Het toestel kan gewoon 20,9 vol% blijven aangeven.

Wat velen niet weten:
Een sensor die gecorrodeerd is, reageert mogelijk niet meer correct op veranderingen in zuurstofconcentratie. Tijdens een bumptest met 18 vol% O2 (of bij uitademen) blijkt de sensor niet meer te reageren. Levensgevaarlijk en een vals gevoel van veiligheid! Daarom controleren we elke 2-jarige zuurstofsensor bij halfjaarlijkse kalibratie op corrosie. Ons principe?  Liever iets te vroeg vervangen dan te laat – zeker als je zelf geen regelmatige bumptesten uitvoert.

 

3. Travel chargers (of opladers) horen niet in ATEX-zones

Tijdens onze servicebeurten komen toestellen soms binnen mét de travel charger (het laadblokje) er nog op gemonteerd. Vooral bij toestellen zoals de MultiRAE of MiniRAE gebeurt dit regelmatig. Wist je dat deze travel chargers niet ATEX-gekeurd zijn? Het toestel wel. De lader niet! Concreet: het laadblokje kan vonken veroorzaken. En in een explosiegevaarlijke omgeving heb je dat liever niet. De laadmodule bestaat meestal uit een stekkerlader (voor in het stopcontact) en een travel charger die op of in het toestel wordt geplaatst. Die laatste moet dus altijd verwijderd worden voor je het veld in gaat. Hoewel de meeste travel chargers voorzien zijn van een duidelijke waarschuwing zien we het in de praktijk nog te vaak misgaan.

Onze dringende oproep
Verwijder altijd het laadblokje wanneer je het toestel meeneemt.

 

Onze boodschap is eenvoudig: voorkomen is beter dan genezen. Regelmatig onderhoud, correcte toepassing van accessoires en tijdige vervanging van onderdelen kunnen levens redden – letterlijk. Heb je twijfels over het gebruik van je toestellen? Of zit je met vragen over sensoren, filters of accessoires?
Neem gerust contact met ons op via info@safetydetection.be of bel ons op 0468/12.50.58.
We helpen je graag verder – want jouw veiligheid is onze prioriteit.

 

Klik hier voor meer informatie en om in te schrijven.

Meer weten over toxische en brandbare gassen, maar vooral hoe je ze kan detecteren? Dat én onze SAFE®-methode vind je in ons boek Gasdetectie van A tot SAFE®! Bestellen kan via ine@safetydetection.be, onze website of via de boekhandel.

Welke van bovenstaande drie “fouten” heb jij al eens gezien bij (jouw) gasdetectie toestellen? Geef jouw reactie & maak kans op een GRATIS ticket twv 397€ voor de training op 2 december 2025!

Ken jij mensen die baat hebben bij dit artikel? Deel het zeker op LinkedIn of jouw social media.

3D-afbeelding

Schrijf een reactie

Uw emailadres zal niet mee gepubliceerd worden.

Gasdetectie van A tot SAFE®

3 hoofdstukken van het boek nu GRATIS in jouw mailbox!